Life Scene Boss Facebook Twitter Follow Dashboard
Kemenangan Atau Kelemahan Wanita???
01 May 2012 | 11:21:00 AM | 0 weird people

Hari nie Miss Iqah wat satu entri khas tuk Miss Iqah n pompuan  dalam dunia nie.....Kadang-kadang kita sebagai pompuan tak sedar yang kita sering dipermainkan oleh keadaan sekeliling......Entri nie diambil di dalam satu entri dari fesbuk tapi tak ingt kat mane...Sekarang baru Miss Iqah ada kekuatan nak share kat sume bloggers.....Hope korang yang dilahirkan sebagai kaum ADAM dapat buka n celikkan mata korang sikit k......Jgn sebabkan ego korang yang tak setinggi mana tue korang tersilap memilih kaca yang korang anggap intan dan akhirnya melukai hati n tangan korang sendiri tatkala menyentuhnya....Miss Iqah tak pandai nak berjiwang karat nie......Tapi jika dilihatkan inilar realiti yang kadang-kadang kita tak perasan n tak sedar sedang berlaku kat diri kita......

Kasihan Seorang Perempuan

diam-- dia lemah.
lantang-- nampak salah.
mesra-- dia sundal.
pasif-- suami gatal.

kahwin-- "bila beranak?"
tak kahwin-- pasti digelak.
berzuriat-- xcukup sempurna.
tak berisi-- lagi dikata.

berhijab-- tak cukup labuh.
tanpa tutup-- lagilah heboh.
setia-- dimadu sana sini.
curang-- dicanang keji.

terlalu cinta-- dimain2kan.
terlalu berjaga-- dimarah2kan.
sering nangis-- rimas selalu.
mata kering-- dipanggil batu.

orang mendosa-- yang salah perempuan.
bila pahala-- lelaki diagungkan.
buat betul-- pelbagai dipersoal.
buat silap-- sekampung berbual.

aduhai--
betapa kasihan.
betapa kasihan.

*pause*

kadang2 bila aku baca status2 chauvinist di fesbuk, aku rasa macam hendak komen dan maki selalu. aku tidaklah seorang anti lelaki,aku cuma inginkan keadilan.

baca status2 'jantan konon' ini buat aku hendak muntah. beri nasihat itu ini pada wanita tapi dia sendiri melakukan perkara2 yang menjadikan perbuatan wanita yang dikata itu suatu fenomena.

contoh:
bersinis tentang perempuan bergambar tidak sopan.
SENDIRI ada gambar dalam kelab malam sama perempuan.
bertegas tentang aurat perempuan dan berkeras tentangnya.
SENDIRI cuma bergaul dengan mereka2 berkain atas peha.

apa cerita?

apa yang aku nampakkan,
zaman ini--
untuk menjadi perempuan yang diterima--
seorang perempuan perlu bertanya.

"abang hendak saya jadi apa?"

hakikatnya;
kalau tanya pada singa,
mestilah laparnya pada daging.
kalau tanya pada serama,
mertilah laparnya pada emping.

soalnya wahai perempuan--
"adik hendak jadi apa?"

kalau hendak jadi lauk,
masaklah tubuh sampai semerbak.
kalau hendak jadi ilmu,
lakarlah tubuh bertulisan berselerak.

kita yang pilih kita siapa.

*pause*

wahai perempuan.
semua jenis perempuan telah pernah aku jadi.
semua jenis perempuan--
DEMI diterima lelaki.

apa untungnya?
hati yang mati.
jiwa yang lari.

sudah2lah tu, wahai perempuan.
kasihankan diri kita.
sayangkan diri kita.

simpankan--
setiap kasih setiap cinta setiap rasa setiap manja--
pada seseorang bernama suami.

kerana--
selagi KITA tak terima diri ini;
selamanya kita saham yang rugi.
berhenti.

berhenti puaskan satu dunia.
berhenti--
dan buat APA yang kita SENDIRI rasa kita bahagia.

*pause*

kasihan.
kasihan seorang perempuan.
tapi menguntungkan.

kerana--
dibilang lemah, salah, sundal, gatal.
digelak, dimain, dimarah, ditujal.

kalau cuma dia senyum dan redha sabarkan--
berkecai semua--
berjemput ke syurga..

Welcome to my blog
Spectacles Said

Welcome to Spectacle world . Please don't copy anything here . Because all entry is my own idea and please respect it......And Sorry If My Entry In Bahasa Rojak...Hahaha...And Please Leave me a nice speak at my cbox ^^ Feel free to navigate around here :)

CURRENTLY : Spectacles
STATUS : Harap maaf kerna entri yang tidak diupdate..Miss spectacles sedang busy study buat masa ini. Harap maaf!!!


Spectacles Chatbox
Leave your footprint here

No harsh words.
Please put your blog link.
Anonymous not allowed here
Spectacles here
Please Follow Me Okay